Verkon hitaus

Joskus soihtu_laajakaista-verkon yhteys voi toimia hitaasti, yhteys voi hetkellisesti katkeilla tai jokin verkon kautta normaalisti käytettävä palvelu ei toimi. Viat voivat johtua monista asioista ja yleensä ne korjaantuvat itsestään pienen hetken kuluttua.

Tarkistuslista:

  1. Tarkista, onko tiedonsiirtokiintiö (quota) täyttynyt.
    • Tiedonsiirtokiintiö on yleisin hitaan yhteyden syy ja voi välillä lipsahtaa yli melkein huomaamatta.
  2. Kokeile eri nettiselainta.
    • Nettiselainten välillä on joskus yllättäviä eroja. Erilaisiin nettisisältöihin tarkoitetut selainlaajennukset voivat poiketa toisistaan, selaimet saattavat käyttää verkkoasetuksia eri tavalla, tms.
  3. Jos käytät yliopiston välityspalvelinta, niin kokeile yhteyttä myös ilman sitä.
  4. Jos yhteytesi on kokonaan pysähtynyt, tutustu verkkokatkos-ohjeeseen.
  5. Mikäli yhteyden laatu on huono pitkän aikaa, siitä kannattaa tehdä ilmoitus Ask IT -yhteydenottolomakkeen kautta. Kerro lomakkeella, mitä tuloksia sait käydessäsi läpi tämän tarkistuslistan.