Asukasreititin TL-WR841N

Asentaminen

  • Kytke virtalähteen liitin reitittimeen ja virtalähde sähköpistorasiaan.
  • Seuraa reitittimen merkkivaloja: käynnistyksen jälkeen merkkivalot vilkkuvat hetken aikaa. Vasemmanpuoleinen merkkivalo kertoo että laite on käynnissä. Seuraava merkkivalo kertoo että laite lähettää langatonta signaalia.
  • Yhdistä reititin verkkoon liittämällä verkkokaapeli reitittimen WAN-liittimeen ja toisesta päästä seinän liitäntärasiassa olevaan pistukkaan.
    • Liitäntärasiassa on tyypillisesti vain yksi pistukka kytketty eteenpäin; katso liitäntärasia-ohje.
    • Kun olet löytänyt oikean liitäntärasian pistukan, reitittimen toiseksi oikeanpuoleisin merkkivalo syttyy palamaan (WAN).

Tietokoneen yhdistäminen reitittimeen kaapelilla

  • Yhdistä tietokoneesi verkkokaapelilla reitittimen vapaaseen porttiin (1-4), mikäli et käytä langatonta yhteyttä reitittimen ja tietokoneesi välillä.
  • Reitittimen vastaava LAN-merkkivalo (1-4) tulisi syttyä, mikäli tietokoneesi on käynnissä.
  • Mikäli kaikki meni oikein, pääset nyt käyttämään Internetiä.
  • Voit kytkeä kolme muuta laitetta kaapeleilla, yhden kuhunkin vapaaseen porttiin.

Tietokoneen yhdistäminen reitittimeen langattomasti

  • Voit yhdistää vapaasti laitteita reitittimeen langattomasti, myös silloin kun reitittimeen on yhdistetty laitteita kaapelilla.
  • Tarkista, että reitittimessä palaa WLAN-merkkivalo. Jollei, tarkista laitteen takaa WiFi On/Off -kytkimen asento.
  • Voit yhdistää reitittimen WPS-pikatoiminnolla (katso käyttöohje) tai valitsemalla tietokoneesi havaitsemista langattomista verkoista tämän verkon SSID-tunnuksen. Tunnus alkaa TP-LINK_ ja lopuksi on kuusi viimeistä merkkiä laitteen MAC-osoitteesta (MAC löytyy laitteen pohjassa olevasta tarrasta). Valittuasi oikean SSID:n reititin kysyy vielä PIN-koodin; myös se löytyy laitteen pohjassa olevasta tarrasta. Emme suosittele WPS-toiminnon käyttöä, koska joissain laitemerkeissä siinä toiminnossa on ollut tietoturva-aukkoja.
    • Huomaa, että sinä tai edellinen reitittimen käyttäjä on voinut vaihtaa SSID:n tai PIN-koodin. Jollet enää muista niitä, voit palauttaa reitittimen alkuasetuksiinsa (RESET) käyttöohjeen neuvojen avulla. Kun sinulla on yhteys reitittimeen joko langattomasti tai kaapelilla, voit vaihtaa SSID:n tai PIN-koodin haluamaksesi; katso ohje käyttöohjekirjasta.

Vianselvitys

  • Yhteys Internetiin ei toimi, vaikka edellä olevat asetukset näyttävät olevan kunnossa:
    • Sovella verkkokatkoksiin laadittua ohjetta.
    • Tarkista reitittimen tila:
      • Kirjaudu reitittimen hallintaliittymään: http://tplinklogin.net tai http://192.168.0.1
        • käyttäjätunnus ja salasana ovat oletuksena molemmat admin ja voit vaihtaa ne halutessasi.
      • Kirjautumisen jälkeen näet vasemmassa laidassa pitkän valikon, valitse ylin eli Status
      • Katso Status-tiedoista kohta WAN ja sieltä IP Address;
        • sen pitäisi alkaa 130.234.jne jos reitittimesi on rekisteröity
        • sen pitäisi alkaa 192.168.1xx.yyy jos reititintäsi ei ole vielä rekisteröity (kohdassa ”1xx” arvot ovat noin 170-186).
        • jos kohtaa IP Address ei löydy tai se on jotain muuta kuin edellä, reitittimellä ei ole yhteyttä Soihtunet-verkkoon.
      • Katso Status-tiedoista kohta Wireless
        • rivi Wireless Radio pitäisi olla Enable jos haluat yhdistää reitittimeen langattomasti.
        • rivi Name (SSID) kertoo reitittimen langattoman verkon tunnuksen.