Verkkokatkos

Jos verkkoyhteytesi katkeaa yllättäen, pyri arvioimaan oletko tehnyt lähiaikoina muutoksia laitteisiin tai ohjelmiin, jotka vaikuttavat verkkoyhteyteesi. Jos mitään selvää syytä verkkokatkokselle ei ole, odota muutama minuutti ja kokeile uudelleen. Tarkista myös yliopiston verkon huoltotiedotteet: https://www.jyu.fi/digipalvelut/fi/ajankohtaista/huoltotiedotteet

Tarkista, pääsetkö nettiin

  • Avaa nettiselain ja tee alla luetellut yhteyskokeilut.
  • Jos voit käyttää jotain toista nettiselainta, tee myös sillä/niillä samat yhteyskokeilut.
    • Jos pääset tänne mutta jokin aiemmin toiminut nettisivu ei enää toimi, internetissä on todennäköisesti tilapäinen ongelma.
    • Voit halutessasi etsiä syytä ongelmaan operaattoritiedotteiden avulla.
    • Jos ongelma ei korjaudu itsestään, tee vikailmoitus ja kerro tilanteesta ask_it -lomakkeella.
  • https://www.jyu.fi (Yliopiston nettisivut)
    • Jos pääset yliopiston nettisivuille mutta et muualle nettiin, yliopiston ulkoisessa yhteydessä on todennäköisesti tilapäinen ongelma.
    • Yliopistolta yhteys eteenpäin menee funetin kautta, ja voit halutessasi etsiä vikatiedotteita sieltä.
    • Seuraa yliopiston huoltotiedotteita
  • https://www.kortex.jyu.fi (Sohtunet-verkon rekisteröintipalvelin)
    • Jos et pääse nettiin etkä yliopiston sivuille mutta pääset rekisteröintipalvelimelle, rekisteröintisi ei ole voimassa tai verkossa on tilapäinen ongelma. Jos ongelma ei korjaudu itsestään, tee vikailmoitus ja kerro tilanteesta ask_it -lomakkeella.
  • https://130.234.176.4 (Soihdun laajakaistaverkon rekisteröintipalvelimen IP-osoite)

Tarkista, toimiiko tietokoneesi verkkoyhteys

  • Jos et pääse nettiin, tarkista toimiiko tietokoneesi verkkoyhteys. Monissa käyttöjärjestelmissä on vianselvitystyökaluja.

Jos käytät reititintä, selvitä saako tietokoneesi yhteyden reitittimeen

  • Jos et pääse nettiin, tarkista, pääsetkö katsomaan reitittimesi asetuksia. Tämä on yleensä neuvottu reitittimen ohjekirjassa. Tavallisimmin nettiselaimeen kirjoitetaan reitittimen sisäverkon IP-osoite, esimerkiksi http://192.168.1.1 (osoite vaihtelee laitekohtaisesti).
  • Jos saat yhteyden reitittimeesi, pyri selvittämään reitittimen WAN / Internet -portin verkkoasetukset ja arvioimaan, ovatko ne ohjeiden mukaiset.
  • Jos et saa yhteyttä reitittimeesi, tietokoneesi ja reitittimen välisessä yhteydessä tai reitittimessäsi on ongelma. Jos olet yhdistänyt tietokoneesi langattomasti reitittimeesi, kokeile yhdistää tietokoneesi kaapelilla reitittimeen, jos mahdollista.

Tarkista, onko rekisteröidyllä laitteella yhteys Soihdun laajakaistaverkkoon

  • Jos et pääse nettiin, selvitä seuraavaksi onko rekisteröimälläsi laitteella yhteys Soihdun laajakaistaverkkoon.
  • Laitteessasi, liitäntärasiasta tulevan kaapelin liitäntäpisteen luona on laitteesta riippuen merkkivalo, joka palaessaan kertoo että laite ”keskustelee” Soihdun verkossa olevan seuraavan laitteen kanssa (talokytkin talon laitetilassa).
  • Jos laitteesi on varustettu em. merkkivalolla mutta se ei nyt pala, ongelma on todennäköisesti verkkokaapelissa, sen jommassa kummassa liitännässä tai liitäntärasiassa. Kun olet tutustunut verkkokaapeli-ohjeeseen etkä löydä vikaa siitä, tee vikailmoitus ja kerro tilanteesta ask_it -lomakkeella.

Tarkista, onko muualla vastaavia ongelmia

  • Pyri selvittämään naapureilta tai opiskelutilasta, onko muualla vastaava verkkokatkos meneillään.
    • Mikäli myös naapureilla on sama ongelma ja ongelma ei korjaannu itsestään nopeasti (noin puoleen tuntiin) kannattaa asiasta tehdä vikailmoitus esimerkiksi kännykkänetin kautta ask_it -lomakkeella.
    • Mikäli naapurilla ei ole verkko-ongelmia ja yhteytesi ei palaudu itsestään, kysy voitko kokeilla tietokonettasi ja kaapeliasi heidän liitäntärasiaansa, tai voiko joku naapureista kokeilla omaa tietokonettaan ja verkkokaapeliaan sinun kotisi liitäntärasiaan.
      • Mikäli tietokoneesi ei toimi naapurinkaan liitäntärasiassa tai mikäli naapurin tietokone toimii kotisi liitäntärasiassa, ongelma on tietokoneesi verkkoasetuksissa. Tutustu tietokoneen vianselvitysohjeisiin ja pyydä tarvittaessa apua ask_it -lomakkeella.
      • Mikäli tietokoneesi toimii naapurin liitäntärasiassa tai naapurin tietokone ei toimi kotisi liitäntärasiassa, tee vikailmoitus ja kerro tilanteesta ask_it -lomakkeella.